۱۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۳۸
کد خبر: 80896938
T T
۰ نفر
كوچك‌ترین روستای تالش، میزبان كلاسی به وسعت آسمان

آستارا ، تالش - 'چواژیه' نام روستایی ییلاقی در ارتفاعات كوهستانی اسالم شهرستان تالش است كه در آن كلاس درسی به وسعت آسمان بر پا شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، چواژیه كه اگرچه در فصل تابستان خانوارهای زیادی را به خود می‌بیند، اما بعد از این سه ماه تبدیل به یكی از كم‌جمعیت ترین روستاهای شهرستان تالش می شود ولی باز با این حال شور و شوق تحصیل در این روستای كم جمعیت كم رنگ نمی شود.

این روستای ییلاقی با آسمان آبی آمیخته با رنگ ابرهای پاییزی این روزها در یكی از مرتفع ترین و صعب‌العبورترین مناطق عشایری كشور، یكی از كوچكترین كلاس‌های درس دنیا را در خود جای داده است؛ كلاس درسی دو پایه با دو دانش آموز در یك مدرسه.

اینجا شاید كوچك‌ترین دبستان در كوچك‌ترین روستای كشور باشد ، اما آزیتا و زاهد در كلاس درس معلم خود به انتظار آرزوهای بزرگتری نشسته اند.

در جاده زیبا و مسحور كننده اسالم به خلخال هرچه قدر به سمت ارتفاعات حركت كنی ، نسیم خنك كوهستانی ، سردی كوهستان را به تن آدمی می نشاند و هر چقدر كه بالا می روی ، این سردی با نم‌نم باران آمیخته شده و سختی و سردی پاییز و زمستان كوهستان‌های مرتفع تالش را به آدمی بیشتر می قبولاند.

امیر پورجوزی معلم دبستان صداقت چواژیه نیز بیش از هركس دیگری با این سكوت و سردی كوهستان آشناست.

پورجوزی با چهار سال سابقه معلمی و داشتن مدرك فوق لیسانس علوم تربیتی هر هفته برای درس دادن به دو دانش آموز خود باید ابتدای هر هفته مسیر كوهستانی 40 كیلومتری از شهر تالش تا روستا را با موتورسیكلت خود بپیماید.

خانه ییلاقی این معلم نیز یكی از اتاق های همین دبستان است كه از شنبه تا چهارشنبه در آنجا به دور از خانواده ودبستان صداقت با آزیتا و زاهد و آقای پورجوزی به عنوان معلم ، همگی یك مدرسه را تشكیل می دهند.

در این دبستان هم زنگ مدرسه به صدا در می آید ، هم سرود جمهوری اسلامی ایران نواخته می شود و هم پرچم پرافتخار كشورمان با نسیم خنك كوهستان به حركت در می آید.

اینجا صبحگاه مدرسه نیز اجرا می شود و كلاس درسی كه آزیتا در پایه پنجم و زاهد در پایه اول تحصیل می كنند، بعد از این مراسم معمول مدارس دیگر فعالیت خود را آغاز می كند.

آزیتا و زاهد تنها دانش آموزان روستای هشت خانواری چواژیه هستند كه البته به گفته معلم‌شان؛ وضعیت درسی آنها هم خوب و در حد عالی است هر چند آزیتا هر روز مجبور است مسافت دو كیلومتری را از خانه تا مدرسه طی كند.

اهالی روستای چواژیه تالش اغلب دامدار بوده و از قشر عشایر به شمار می روند به طوری كه با فرا رسیدن فصل سرما به میان بندها كوچ می كنند و در بهار و تابستان به سمت ارتفاعات حركت می كنند.

از این رو فرزندان این عشایر زحمت كش همواره در امر تحصیل مشكلات متعددی را دارند اما اموزش وپرورش برای رهایی پدران و مادران از این دغدغه توان و امكانات خود را تا دل كوهستان‌های مرتفع گسترده تا راغبان تحصیل بتوانند به درس خواندن ادامه دهند و از این رو با احداث دبستان پیش ساخته در این روستا ، مكانی به وجود آمده است تا فرزندان عشایر برای تحصیل از آن استفاده كنند.

دبستان روستای چواژیه از نوع پیش ساخته بوده و در سال 1390 توسط اداره كل نوسازی و تجهیز مدارس استان گیلان در اختیار آموزش و پرورش شهرستان تالش قرار گرفته است.

این مدرسه ابتدا چهار دانش آموز داشت اما امسال به علت انتقال دو دانش آموز به مدارس پایین دست ، تعداد دانش آموزان این دبستان در سال تحصیلی جاری به دو دانش آموز كاهش یافته است.

این دبستان جزو مدارس درجه سه عشایری سیار محسوب می شود. اهالی روستای چواژیه از اینكه آموزش و پرورش در این روستای عشایری دور افتاده برای دو دانش آموز یك مدرسه و یك معلم اختصاص داده ، بسیار خوشحالند.

امیر پورجوزی معلم دبستان صداقت چواژیه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به سختی های تدریس و اقامت در این روستای سرد كوهستانی و صعب العبور گفت: اگر چه به خاطر نبود امكانات با سختی های زیادی مواجه هستم، ولی حضور بین اهالی خونگرم و خدمت به دانش آموزان با صفا ارزش این همه سختی را دارد.

مدیر آموزگار دبستان صداقت افزود: در كار معلمی عشق و علاقه است كه سختی ها را آسان می كند و از این رو تمام تلاش خود را به كار می بندم تا شاگردانم به خوبی تربیت شوند.

وی با ابراز رضایت از وضعیت تحصیلی دو دانش‌آموز دبستان صداقت و با بیان اینكه آزیتا و زاهد علاقه زیادی به تحصیل دارند، گفت: این دو دانش‌آموز با تلاش و كوشش افق روشن علمی را برای خود می توانند رقم بزنند.

رییس اداره آموزش و پرورش شهرستان تالش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: انقلاب اسلامی سعی كرده امكانات آموزشی و تحصیل رایگان را برای همه فراهم كند حتی برای روستاهای كوهستانی و عشایری در حالی كه نوجوانان و جوانان كشور قبل از پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی از تحصیل در بسیاری از مقاطع تحصیلی به دلیل نبود امكانات محروم بودند.

كاوس كرمی گفت: امروز مشاهده می كنیم كه حتی برای دو كودك در یك منطقه دور افتاده و كوهستانی نیز یك دبستان و یك معلم فوق لیسانس به كار گرفته می شود تا از تحصیل باز نمانند.

شهرستان تالش در 110 كیلومتری غرب مركز استان گیلان، 35 هزار و 500 دانش‌آموز دارد كه از این تعداد دانش آموز، یك هزار دانش‌آموز در حال تحصیل در 50 مدرسه عشایری هستند.

هم اینك 75 كلاس درس در مناطق عشایری شهرستان تالش به صورت چند پایه فعال است.

منطقه ییلاقی چواژیه تالش در قلب رشته كوه‌های تالش و بعد از نهالستان پیسه‌سون واقع است و دبستان صداقت این منطقه ییلاقی، در 40 كیلومتری شهر تالش قرار دارد.



گزارش از: سیدجلال سیدمحمدی

7106 / 535 /506/695
۰ نفر